Ik doe mijn uiterste best om mensen het beste en mooiste van massagetherapie en/of energetische therapie te geven.
Vrijwel altijd tot grote tevredenheid van cliënten.
Toch kan het voorkomen dat men vindt of vermoedt dat ik als therapeut,
om welke reden dan ook, niet juist gehandeld heb.
In dat geval kunt U de hieronder beschreven stappen ondernemen:
Als FAGT geregistreerde CAM-therapeut ben ik vanuit de wet WKKGZ verplicht aangesloten bij een onafhankelijke klachtenfunctionaris via Quasir en geschilleninstantie Zorggeschil welke door het ministerie van VWS is goedgekeurd.
Bovendien sta ik ingeschreven in het TCZ/RBCZ register.
Daarnaast heeft mijn beroepsvereniging (de FAGT) bovendien zelf hoge waarden en standaarden, welke terug te vinden zijn in onze Statuten, het Huishoudelijk Reglement en ons Reglementenboek. U kunt deze FAGT Reglementen hier vinden.
Onafhankelijke Klachtenfunctionaris
Wanneer klachtenfunctionaris
Bij klachten welke te maken hebben met bijvoorbeeld onvoldoende/onjuiste zorgverlening, ongewenste beëindiging zorgverlening, schade door de behandeling/therapie, ontevredenheid over bejegening of nazorg.
Mogelijke maatregel(en)
De klachtenfunctionaris kan geen maatregel opleggen, maar helpt de cliënt zowel om de klacht te formuleren als bij de bespreking met de betreffende CAM-therapeut.
opgelost na bemiddeling van de klachtenfunctionaris.
Mogelijke maatregelen
De geschillencommissie welke belast is met de zaak geeft een bindend advies, wat inhoud dat de uitspraak daadwerkelijk uitgevoerd moet worden.
Dit kan variëren van verplichte continuering van de behandeling tot een schadevergoeding.
Tuchtrecht
Wanneer Tuchtrecht
Tuchtrecht gaat over onzorgvuldig of ongepast handelen van de CAM-therapeut.
Denk hierbij aan het schenden van beroepsgeheim, onjuiste informatie voorziening naar cliënt(en) of media en/of onzedelijke gedragingen van de CAM-therapeut in woord of daad.
Mogelijke maatregel(en)
De TCZ is het Tuchtrecht Complementaire Zorg, welke maatregelen kan opleggen aan de CAM-therapeut. Denk hierbij aan een waarschuwing, een officiële berisping, schorsing of zelfs schrappen uit het register.
De klacht dient tenminste de volgende gegevens te bevatten:
Van de klager:
Over de klacht: